tisdag 12 februari 2008

Dumma mygga!



"En gång var jag biolog. Det jag skrev var oftast på torr vetenskaplig engelska och handlade om fåglar, grodor eller ödlor. Att jag blev fackboksförfattare berodde på en sorkunge, eller på vår katt som antagligen åt upp sorkmamman. Jag insåg att den där boken med recept på hur man matar, lagar och spjälar skadade djur så de klarar sig tills veterinären har telefontid inte fanns. Det tog ett år att ta reda på allt som jag trots att jag var zoolog aldrig lärt mig.", sa Helen Rundgren apropå sin första bok Oj den rör sig! som fick Rabén & Sjögrens faktabokspris 1994.

I Dumma mygga! är det insekten: myggan, myran och huggormen etc. som är huvudperson och inte den som blir biten eller stucken. Varför suger myggan blod? Varför hugger huggormen? Eller till och med (även om det är svårare) försöks det ges ett litet försvar för en sådan elaking som fästingen. Enkelt och ändå informativt. Vilka är de små faror som kan lura i gröngräset?, varför finns dom där?, och varför gör de som de gör?

"Jag skriver eller gör program om sånt som är kul att veta, sånt man undrar över eller kanske borde undra över. Jag vill väcka nyfikenhet hellre än att berätta för mycket, för vuxet eller ännu värre, för tråkigt. Tråkigt får det aldrig vara. Lättare sagt än gjort naturligtvis", säger Helen på förlagets hemsida.

Låna Dumma mygga! på biblioteket!

Inga kommentarer: