tisdag 15 april 2008

En dag i prinsessan Victorias liv av Petter Lidbeck

"Jag heter Victoria, samma som prinsessan. Jag är också prinsessa, fast inte hela Sveriges - bara familjens."

Så börjar boken om Victoria, en flicka som har Downs syndrom. Vi får följa henne under en dag, en helt vanlig dag. Ibland kan man ju tycka att det inte händer så mycket helt vanliga dagar. Men om man tänker en gång till så kan man upptäcka att det händer jättemycket! Victorias frökens mormor hade dött, berättade fröken i skolan, det var god mat - spagetti och köttfärssås, Victoria gjorde mål på gympan och träffade en enbent man på badhuset. Hon hittade en plånbok och fick hittelön som hon tänker köpa fiskar för. Hon var detektiv och hittade mammas förstånd som hade kommit bort!

Vicoria vet att hon är annorlunda och reflekterar över det, t ex att det tar längre tid för henne att knyta skorna: "Jag knyter två nollor, Gabrielle och Simon gör bara runt och in på nåt sätt".

En bok som framkallar skratt. Roliga bilder av Lisen Adbåge. Man kan prata om Downs syndrom. Men också om att vara annorlunda över huvud taget. Det kanske alla är ibland eller på något sätt? Eller?

Vill du låna En dag i prinsessan Victorias liv på biblioteket?

1 kommentar:

Lena sa...

Tack för att ni visar denna bok.
En av mina favorit böcker (kan ha lite med att jag har en liten DS tjej hemma).
Denna bok har jag köpt två gånger en gång till mig själv och sedan en gång till min DS tjej dagisgrupp.
Jag ÄLSKAR denna bok för den är väldigt bra, rolig och så är den också sann och den stämmer med de liv som jag lever med mitt DS barn (ja då att min tjej går fortfarande på dagis).
Alltså ett helt vanligt liv.