tisdag 23 oktober 2007

Mitt liv!



Mitt rosa liv - Amanda Eriksson
En supersnygg rosa bil kan vara vad som får en att förstå vad det är som fattas i ens liv! Plötsligt är hela huvudet fullt av rosa! Och lite märkligt är det allt: hur man kan ha så mycket kläder och inget som är rosa, hur man kan ha ett eget rum utan en enda rosa grej! "- Mamma, varför har jag INGET rosa? - Det är nog för att jag inte gillar det, sa mamma." Då kan det vara bra att ha en morfar (Världens bästa!) som kan hjälpa till. Morfar har med sig symaskin, måttband, sax, sytråd, rosa textilfärg, ja det mesta som behövs i Projekt Rosa. Morfar undrar varför rosa kläder och rosa bilar är så spännande, och ja, nog har det att göra med att den som har rosa bil nog allt måste se ut som en prinsessa... "Vad GÖR prinsessor då?, undrade morfar. - Dom bestämmer allt själva, sa jag. - Hur ÄR dom då? - Dom är ganska själviska. Och glada. Ibland gråter dom, om dom trillar. En del är stressade, springer omkring. Andra är lugna och drömmer mycket. Vissa kör bilen för fort och glömmer att stanna vid rödljusen. Dom är lite farliga." Fast rosa kanske inte alltid är det bästa? När man är prinsessa och springer runt i parken hela dagen och blir smutsig kanske man egentligen borde ha svarta kläder på sig? "- Som piraterna, sa morfar. -Exakt, sa jag - Det fixar vi en annan gång, sa morfar."

Och två andra böcker i Mitt liv-serien har redan utkommit: Mitt andra liv och nu senast Mitt svarta liv.

Inga kommentarer: