torsdag 25 oktober 2007

Modig och stark- eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola av Lena Kåreland (red).


Boken är utgiven som skrift av Svenska barnboksinstitutet, SBI. Till grund ligger en avhandling skriven av Lena Kåreland, professor i svenska på Uppsala universitet. Det är således en teoretisk, akademisk skrift med det upplägget som följer. Den är dock inte svårtillgänglig.
Boken är indelad i tre huvuddelar. Förskola, årskurs 1-6 samt en analys av två ungdomsböcker. Förskoledelen som jag tittat närmare på återfinns på de 120 första sidorna efter inledningen. Vi får en genomgång av förskolan som litterär miljö. Hur och vad läser man? Vad säger förskolans läroplan om jämställdhet och genus? Hur kan detta kopplas till litteraturen? Lena Kåreland gör även en historik över svensk barnboksutgivning i ett genusperspektiv med olika nerdykningar. Ett kapitel ägnas särskilt åt böckerna Jamen Benny och Nämen Benny samt Malla handlar och Malla cyklar. Lena Kåreland gör en jämförelse mellan vilken handlingsfrihet de två olika huvudpersonerna ges och i vilken omfattning och på vilket sätt som de vuxna talar till dessa bl a.
Till grund för avhandlingen ligger även en undersökning som gjorts på förskolor där dessa fått göra boklistor, en uppskattning av vilka böcker de har och vilka som lånas från biblioteket, vilka som är populära samt föra litteraturdagböcker. I det avslutande kapitlet diskuterar Lena Kåreland utifrån de 50 vanligaste böckerna och tittar på antal huvudpersoner med kvinnligt respektive manligt kön samt vilka egenskaper som knyts till dessa, sysslor och annat.
Böcker om litteratur för förskola ur ett genusperspektiv växer inte på träd och även om boken som sagt har ett teoretiskt upplägg med en del allmängods så är den intressant.
låna boken på biblioteket!


Inga kommentarer: